A Kiképzés két keménykezű szolnoki kiképzője

Megosztás:

A különleges műveleti katonák szolgálatuk során szorosan együttműködnek a többi alakulattal, így a helikopterdandár pilótáival is.

Többek között erről is beszélgettek a Spirit FM Katonadolog műsorának február 22-i adásában Farkas András törzszászlóssal, az MH Különleges Műveleti Parancsnokság kiképző altisztjével és Oravecz Kristóf századossal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár pilótájával, akiket a hallgatók A Kiképzés katonai sport-reality kiképzőiként az elmúlt hetekben már a „tévéből” is megismerhettek.
Az adásban elhangzott, hogy bizonyos feladatokat kizárólag csak a különleges műveleti katonák képesek mélységben, az ellenséges vonalak mögött végrehajtani, de ezt egyedül nem lennének képesek megtenni.

A különlegesek képzési folyamatával kapcsolatban Farkas András törzszászlós elmondta, lövészkatonaként kezdik katonai pályafutásukat, majd egy hathetes rohamlövész tanfolyam teljesítése után részt vesznek a tíznapos kiválasztáson. Amennyiben itt is megfeleltek a szigorú követelményeknek, akkor elkezdhetik a tízhónapos kiképzésüket. Azonban ez is csak az alapképzésnek felel meg, egy különleges műveleti katona egész szolgálata során folyamatosan tanul és képezi magát.

Oravecz Kristóf főhadnagy különleges műveleti katonából képezte át magát pilótává. Elmondta, hogy bár rengeteg gyakorlaton vesznek részt együtt a különlegesekkel, mégsem szabad ugyanazon szempontok alapján összehasonlítani a légierő és a szárazföldi haderőnem katonáit. A különlegesek kiemelkedő fizikai állóképességgel rendelkeznek, erősségük, hogy a legzordabb körülmények között is kiválóan teljesítenek. A kitűnő egészségügyi állapot a pilóták számára is alapelvárás, ők a hivatásuknak köszönhetően magasabb szintű műszaki ismeretekkel rendelkeznek, térérzékelésük összetettebb, kifinomultabb.

A legáltalánosabb módja annak, hogy valaki katonai pilótává váljon az, ha a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán a pilótaképzési szakirányt választja. A képzést elvégzők pilóta beosztásban szolgálhatnak a Magyar Honvédségnél. Oravecz Kristóf hozzátette, nem ez az egyetlen felvételi út, civil pilóták is jelentkezhetnek a honvédség kötelékébe.

Oravecz százados a Nemzeti Közszolgálati Egyetem katonai vezető szakirányán végzett. Már a különleges műveleti dandárnál szolgált, mikor egy misszióból hazatérve megragadta a pilótává válás lehetőségét. „Kemény időszak volt, de nagyon jó kiképzőim voltak, kiváló oktatást kaptam” – emlékezett vissza.

Farkas András törzszászlós is kalandos utat járt be a jelenlegi beosztásáig, ugyanis bányaipari villanyszerelőként végzett, majd a pécsi bányában helyezkedett el. A bánya bezárása után teljesítette gyermekkori álmát, csatlakozott a Magyar Honvédséghez. A pécsi dandár megszűnését követően csatlakozott a szolnoki különleges dandárhoz. „Az a mentalitás, amit a különlegesek képviseltek, megragadott engem. Amikor felszámolták a pécsi helyőrséget, én kértem, hogy Szolnokra kerüljek beosztásba” – zárta gondolatait a törzszászlós.

A Spirit FM Katonadolog című műsorának korábbi adásai ide kattintva már a YouTube-on is visszanézhetőek.

Az aktuális, valamint a korábbi adásokat az alábbi linkekre kattintva tudják meghallgatni:

Apple podcast

Spotify

Anchor

Forrás: honvedelem.hu – Szöveg: Petróczy Levente 

Megosztás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük