Fókuszban az Égi rókák

Megosztás:
Forrás: honvedelem.hu

Magyar eszközökkel, magyar légtérben és magyar oktatói gárdával folytatódik a hazai vadászpilóták képzése.

A nemzetközileg megnövekedett presztízsű katonai szakma utánpótlásáról és az újonnan beszerzett kiképző gépekről beszélgettek a Spirit FM Katonadolog műsorának legutóbbi adásában.

Közel tíz méter hosszú, több mint három tonna, 907 kilométer/órás sebességre képes akár 11 ezer méteres magasságban – földet ért a Magyar Honvédség legújabb kiképző eszköze, az L-39 típusú Skyfox repülőgép. Az első három példány mellé tervezetten még öt érkezik idén, és 2028-ra válik teljessé a tizenkét gépből álló magyar flotta. Ezzel elhárul az akadály az elől, hogy katonáinkat sugárhajtású gépeken képezzék ki.

Ha a vadászrepülőket Forma 1-es autókhoz hasonlítjuk, akkor a Skyfox a civil járműveknél egy komolyabb teljesítményű sportkocsinak felel meg. Olyan középkategóriás eszköz, ami pszichikai és fizikai kihívást jelent a pilóta növendékek számára” – helyezte kontextusba a Magyar Honvédség új kiképző gépeit Szvath Tamás alezredes, a Honvéd Vezérkar Képességfejlesztési Iroda Légierő Hadfelszerelési Rendszerek Fejlesztési Osztályának osztályvezető-helyettese.

A 15 ezer repült órás élettartamra tervezett Égi rókák fontos feladatokra vethetők be. Rájuk lehet bízni felderítő és könnyű harci feladatokat, ugyanakkor oktatógépeknek készültek. „Pontosan ilyen eszközökre van szükségünk a levegőharcászati taktikák gyakorlására. Rendszerük hátulról is irányítható, az oktató bármikor át tudja venni a kapitány szerepét a diáktól” – hasonlította Szvath alezredes a Skyfoxot a tanuló gépjárművekhez.

A NATO-ban fokozott igény mutatkozik jelenleg a harcászati pilótaképzésre. Hatalmas lépés, hogy mi belföldön, a saját eszközeinkkel és megfelelő nagyságú oktatógárdával tudunk ezentúl képzést biztosítani” – utalt a külföldről hazaérkező, tapasztalt magyar oktatókra az alezredes. Hozzátette, hogy a repülés csapatmunka, ami a pilóták mellett műszaki személyzetet, reptérirányítókat, tűzoltókat és más szakembereket igényel.

Repülni még a honvédségben is privilégiumnak számít, bár a hazai állomány egyre növekszik” – tette hozzá Csák Sándor őrnagy. Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Harcászati Kiképző Repülőszázadának századparancsnok-helyettese maga hozta haza az első három Égi róka egyikét. „Régi pilótamondás, hogy még hangárajtóval is öröm a repülés, ám a Skyfox esetében valóban igaz, hogy élvezet vezetni” – fogalmazott.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem pilótaképzésének növendékei a második-harmadik szemeszterben kezdik el a gyakorlati kiképzést. „Az elméleti órák mellett több fajta és szintű szimulátoron gyakorolnak. Épített kabinban, élethű körülmények között készülnek érintőképernyős és VR-szemüveges szimuláció segítségével” – legalábbis azok, akik az egyetemi felvételivel egybekötött egészségügyi felmérőt teljesítik, mondta Csák őrnagy.

Az Égi rókákat azonban nem kezdők, hanem repülős előképzettséggel rendelkező állomány veszi kezelésbe. „Mivel újfajta rendszerről van szó, nekik is meg kell ismerniük a gépek szerkezetét. Először szimulátoron gyakorolnak – hangsúlyozta Csák őrnagy. – A hazai oktatás révén jelentős képességgel gazdagodik a honvédség. Bővülő állományunk kiképzése nemzetközi szintű feltételek között folytatódik!

Forrás: honvedelem.hu

Megosztás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük