Vízirendőr-tanfolyam Tokajnál

A Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központ rendszeresen szervez speciális képzéseket hajóvezetők számára, akik már megszerezték a kishajóvezetői engedélyüket, de a rendőrségi hajók vezetéséhez még egy vizsga vár rájuk. A felkészítés során a rendőrök különleges helyzetekkel is találkoznak.
Rendőrhajó-vezető születik
– A 24 órás rendőrségi kishajóvezető-tanfolyam elvégzésének előfeltétele a kishajóvezető-jogosítvány megléte. Ez a képzés, ami nyolc óra elméletből és 16 óra gyakorlatból áll, a vízi rendőrök speciális feladataira készíti fel az állományt – mondta Szűcs Tamás törzszászlós, a ROKK oktatója. – A tanulóink itt olyan képességekre tesznek szert a már korábban elsajátítottak mellett, melyek kifejezetten a vízirendészeti munkához szükségesek. Emelt szinten foglalkozunk a rádióforgalmazás mellett például vízből mentéssel, elsősegélynyújtással, újraélesztéssel, valamint vízi járművek követésével, megállításával, az igazoltatás helyes menetével is. A tanfolyamot egy elméleti és gyakorlati vizsga zárja, amelyen a hallgatók számot adnak tudásukról.
Feladatok a Tiszán
– Illetékességi területünkön a legnagyobb problémát az engedély nélküli horgászok, az uszadék fa által okozott balesetek, valamint az üdítőitalos palackokból, madzagból fabrikált maszek bóják jelentik, amik megrongálhatják az elhaladó motorcsónakokat, rátekeredhetnek a motor alkatrészeire és mozgásképtelenné tehetik a járművet, ami egy folyón különösen veszélyes helyzetet teremthet – ismertette a tokaji helyzetet Keresztesi János százados, a Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság Tokaj Rendőrőrs parancsnoka. Ő maga is a tanfolyam tanulója, és frissen került vízi beosztásba, miután hosszú évekig szolgált a szárazföldön. – Azért is remek lehetőség ez a tanfolyam, mert a többiekkel együtt én is a Tiszán teljesítek szolgálatot, így az itt kapott képzést valós körülmények közt alkalmazhatjuk. Tudjuk, hogy nincs két egyforma vízfelület, a balatoni kollégák teljesen más körülmények közt dolgoznak, mint, mondjuk, a dunaiak, vagy akár mi. A helyi jellegzetességek azáltal, hogy itt tanulunk, beépülnek a tanfolyamba és a mi rutinunkba is.
Vízen liftezve
– A tanfolyam, kihasználva a lehetőséget, itt kiegészült egy elemmel, mely a folyami zsilipekhez kapcsolódik – teszi hozzá Szűcs Tamás. – A tanulók megismerhetik a zsilipek megközelítésének szabályos módját, a zsilipben folytatott tevékenység rendjét, valamint a benne végbemenő folyamatokat és a zsilip elhagyásának fortélyait. A hajó ilyenkor ötméteres vízmélységből akár 15 méteres magasságig is emelhető, ez pedig nem mindennapi érzés még tapasztalt vízi embereknek sem. Szerencsére a helyi szakemberek örömmel álltak a rendelkezésünkre, így az öt tanulónk mind megtapasztalhatta, milyen bekormányozni az alumíniumtestű szolgálati kisgéphajót és kinavigálni vele a zsilipből.
Nincs buta kérdés, a cél a tudás elsajátítása
– A tanfolyam során a rendőrök lehetőséget kapnak az illetékességi területen használt összes szolgálati vízi jármű használatára különféle körülmények között, eltérő feladattal. Így rövid idő alatt nagy tapasztalatra tesznek szert, ami a szolgálat során csak bővül – hangsúlyozta Benkovics László főtörzszászlós, a tanfolyam másik oktatója. – Ilyenkor nincs buta kérdés, a cél a tudás lehető legteljesebb elsajátítása. Bár a kollégák már mind kishajóvezetők, igazi vízi rendőrré csak ezzel a vizsgával válnak majd.
Forrás: police.hu
2025. október 2.
ADHU 25: a hajdúhadházi gyakorlótér a modern hadviselés helyszíne
2025. október 2.
Megfelelő eszközökkel fejlesztjük drónképességeinket
2025. október 2.
Az EUFOR gyors válasza
2025. október 1.
ADHU 25: össztűz a Bakonyban
2025. október 1.