1500 liter vizet bír el a tűzoltó repülő

Megosztás:
1500 liter víz fér el a gép tartályában, aminek már csak az utastérben jutott hely / Fotó: Fuszek Gábor

Erdő- és bozóttüzek oltásában vesz részt mostantól az egyik legendás, 50 éves AN-2-es repülőgép, amit az Életjel Mentőcsoport állított szolgálatba.

A gép tartályába 1500 liter víz fér, tűzcsapról vagy vízszállító tűzoltókocsikból tudják megtölteni a gépet, amelynek leginkább olyan helyszíneken vehetik hasznát, ahová a terepviszonyok miatt nehezen jutnak el a tűzoltóautók. Eddig ilyen helyzetben Magyarországon csak helikoptereket vetettek be, de az AN 2-es repülő biztosan beválik, ugyanis régóta használják tűzoltásra Lengyelországban és Csehországban. Hazánkban elsősorban szúnyogirtásban és mezőgazdasági permetezésben alkalmazták eddig.

A klímaváltozás miatt valószínűleg egyre több hasonló masinára lesz szükség. Még nem tudni, milyen lesz az idei nyár, ám a tendencia az, hogy egyre hosszabbak az aszályos időszakok és a 40 fok körüli hőhullámok, mindezek pedig kedvező feltételek tűzvészek kitöréséhez.

A mostani átadási ünnepségen a szakmában csak Ancsának becézett gép először alacsonyan áthúzott, majd tett egy kört, aztán ismét visszatért, 1500 liter vizet zúdítva a füves területre (ennyi a tartály kapacitása). A látványos manőver után újabb forduló következett, majd a gép leszállt, végül lassan odagurult a reptér széléhez.

Ott már várták: a kőteleki és jászalsószentgyörgyi önkéntes tűzoltók két járműve vízsugárral köszöntötte a masinát. A gép átgurult a vízfüggöny alatt, s az oldalán ott virított az új felirat: Fire & Rescue – Életjel Mentőcsoport.

A gépet Turi László, és a csoport főpilótája hozták haza. Az AN-2-es útja nemcsak egy új szervezethez, hanem egy új küldetéshez vezetett, amely utat Turi László, az egyesület elnöke és parancsnoka személyesen is végigkísérte.

– Ez azért nagy dolog nekünk, mert eddig Magyarországon csak vállalkozók tudtak légi tűzoltásra alkalmas repülőt biztosítani. Saját állományban a Magyar Honvédségen kívül eddig senkinek nem volt ilyen célra gépe – mondta.

A HA-MBC lajstromjelű repülőgépet részben kormányzati pályázatból, részben önerőből vásárolták meg. Ez már önmagában is jól jelzi, mennyi elkötelezettség és szakmai meggyőződés áll a projekt mögött.

A sárga-fehér gép egyébként 1975-ben készült a lengyel PZL-Mielec gyárban. Korábban Kaposújlakon állomásozott, ahol időnként ejtőernyős ugratásra használták. Mostantól új szerepet kap ott fog segíteni, ahova más jármű nem érhetne oda időben. Az AN-2-es típust korábban légi utasszállításra, térképészeti feladatokra és mezőgazdasági célokra is használták. Ma már csak néhány röpképes példány maradt belőle Magyarországon.

Megosztás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük